tirsdag den 17. november 2009

Hvordan du følger blogs - RSS

RSS står for "Really Simple Syndication". Man snakker også om RSS feed. Blev du klogere af at læse de to sætninger? Nej, vel?! Jeg skal gøre mit bedste for at forklare, hvad det er og går ud på.

Essensen af RSS er, at du gerne vil gøres opmærksom på, hver gang der sker noget nyt på dine favoritblogs. Du har ikke tid og lyst til at sidde og tjekke et antal hjemmesider for at se, om der er sket nyt, siden du var derinde sidst.

Det med RSS indeholder tre ting: 1) Du vil have nyt og for at få det, skal 2) afsenderen tilbyde abonnement på nyheder, og 3) du skal have en tingest til at hente nyhederne hos afsenderen.
Som læser vil du gerne have at vide, når der sker noget nyt på dine ynglingshjemmesider og -blogs. Du vil "fodres" (engelske ord: Feed). Du kan også kalde det at abonnere på en blog. Hver gang blogges nyt, bliver du gjort opmærskom på det.
Som skribent og blogger vil du gerne tilbyde din læser mulighed for at blive fodret med sidste nyt fra din blog, så du tilbyder et RSS Feed.
Som læser bliver du nødt til at have en RSS Reader (en læser), som sørger for at læse feeds og servere dem for dig.

Af RSS Readers findes bl.a.:

Google Reader - og her en god lille (ca. 1 minut) film om hvordan

En feedreader opdaterer hele tiden sig selv, så du ved, hvornår der er nyt på dine favoritsider.

Jeg har som tidligere nævnt en næsten komplet Google-platform med Google Reader. Jeg har så været inde på mine ynglingshjemmesider og -blogs hentet deres RSS feed-kode/adresse, kopieret den og sat den ind i min reader. Det er det.

Du kan nemt genkende en hjemmesides RSS feed på det orange ikon, som du ser på billedet oven for. Ikonet er verdensomspændende.

Jeg tilbyder RSS Feed (se her hvordan) i alle mine blogs og tilbyder for øvrigt også RSS Feed på kommentarfeltet dvs. at læsere kan abonnere på, at få at vide, når der kommer nye kommentarer til bloggen. Som indehaver af blogs ønsker jeg i den grad at holde mig ajour med kommentarer til mine blogs, så jeg abonnere på mine egne RSS Feeds og får nye kommentarer serveret på min Google opstartsside. Se min opstartsside nedenfor

I blogger.com gør du følgende. Så har du tilbudt dine læsere at få besked, hver gang du blogger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar