mandag den 16. november 2009

Ideen bag Blogguiden


Okay, så skete det. Jeg er begyndt at skrive det første indlæg i min personlige blog, der snarere er ment som en faglig blog. Jeg vil skrive en guide til dig i at skrive personlige blogs.

Selv om jeg har skrevet blog de sidste snart to år, er det altid med lidt kilder i maven, at et indlæg skrives og især, hvis en ny blog publiceres, som nu. Det ligger i baghovedet, at det bliver tilgængeligt på nettet, til offentlig skue - og kritik. Misforstå mig nu ikke, jeg snakker om en god fornemmelse af spænding, af noget nyt, af noget uventet. Velkommen i klubben af bloggere!

Blogs er en naturlig del af mediebilledet og efterhånden også en anerkendt publicerings- og videndelingsmetode, og så findes der tusindevis (det er faktisk ikke lykkedes mig at finde et mere præcist tal) af dem i Danmark. Alligevel findes der tilsyneladende ingen dansk guide i, hvad du bør overveje, når du skriver din personlige blog. Nettet indeholder mange småbidder om hvordan, men en decideret samlet og opdateret guide i, hvad du skal overveje før og under etableringen af din personlige blogs har jeg ikke kunne finde. Den er hermed født. Den er samtidig en samling af nyeste skriv og perspektiveringer om blogs og med eksempler på forskellige typer af blogs primært fra Danmark, men også lidt fra den store verden.

Folk har masser af interessante ting at fortælle, læsere er der tilsyneladende mange af, og bloggen kan være et utrolig effektfuldt kommunikationsmiddel. Så når du nu alligevel sætter dig ned og skriver af hjertens lyst, så lad det være ud fra nogle overvejelser og med et budskab - lad din blog gøre en forskel (lille som stor). Dét er det, jeg gerne vil give dig opskriften på og inspiration til. Indholdet skaber du selv.

Bloggen er ikke skrevet til at blive læst fra ende til anden. Den skal snarere betragtes som et opslagsværk. Brug evt. søgefeltet her til venstre for hvor du læser.

Bloggen er godt nok som udgangspunkt min, men dine kommentarer er mere end velkommen, ja, faktisk anser jeg dem for nødvendige for at kvalificere bloggen, så lad mig høre fra dig.

1 kommentar:

  1. Hej Mia.
    Sikke da en dejlig motiverende side du har lavet her. Jeg læser videre og håber jeg bliver klogere, så jeg selv kan oprette den blog jeg længe har ønsket mig...
    mon det går :-/
    Hilsen Sus

    SvarSlet