lørdag den 12. december 2009

Bogblogs

Lige så forbavset jeg var over at finde så mange - og læste - blogs om mode, lige så forbavset er jeg over at finde så få blogs om bøger. Afspejler det mon et skisma mellem net/skærm og papir? Det håber jeg ikke.
Egentlig supplerer de bogblogs, der er på det danske net, hinanden rigtig godt. Men bloggerne synes ikke selv at være bevidste om det, for der er stort set ingen af dem, som gør noget ud at fortælle, hvad slags bøger de vil fokusere på - heller ikke om det er fag- eller skønlitteratur.

Jeg har her udvalgt nogle af de bogblogs, som jeg gerne vil læse igen:

Ordtryk
En egentlig personlig blog om de bøger, som bloggeren læser.

Bogblog vinder absolut ikke ved første øjekast. Kedeligt og akademisk at se på. Man ved ikke rigtigt, hvad man går ind til, men det skal jo være anmeldelserne, som skal tiltrække dig, og måske tiltrækker disse dig.

En blog om bøger uden de store armbevægelser. I skrivende stund er det en måned siden, at den er blevet opdateret. Det er lidt uheldigt for en blog.

Kortere anmeldelser men med et smart link til Amazon, så du får pris og andre anmeldelser med det samme.

Den første af de bogblogs jeg har kigget på, hvor bloggeren melder ud, at hun anmelder romaner, og meget gerne skrevet af engelske og amerikanske forfattere. Gode links til blogs i resten af verden.

Længere personlige anmeldelser.

En anderledes bogblog. Meget personlig og med anmeldelser på lidt af hvert bl.a. Kindlen.

Hvis det at læse en bogblog udelukkende skal gå på at finde anmeldelser, så må du i gang med at finde den, som du synes skriver mest udførligt og måske i overensstemmelse med din bogsmag, men hvis du i lige så høj grad er interesseret i inspiration og at holde dig ajour, så kan det ende op med at være en helt anden blog du skal læse.

Læs evt. om flere bogblogs her i Sørens bogblog.

2 kommentarer:

  1. Du må meget gerne kaste et blik på min helt nye bogblog også, hvis du har lyst :)
    www.boghylden.wordpress.com
    Venlig hilsen Gitte.

    SvarSlet
  2. Rigtig fint indlæg! :) Kan se, at det er ret gammelt efterhånden, men hvis du stadig interesserer dig for bogblogs, kan du se min her: www.litteraturlistig.dk
    Mange hilsener fra Mai.

    SvarSlet