Blogguiden her er om personlige blogs, men det skal ikke forhindre mig i at skrive et indlæg om virksomhedsblogs.
Bloggen skal af virksomhederne først og fremmest opfattes som et medium, hvor virksomhederne kan gå tættere på sig selv og dermed vise mere åbenhed og skabe nære relationer til kunder og interessenter.
En ting er identifikationen med virksomheden og dets produkter. En anden ting er, at virksomheder - både enmandsvirksomheder og større virksomheder - der forstår fænomenet blogs, får en unik mulighed for at udnytte, at de har tilfredse kunder, som anbefaler produkter til andre på skrift. Via links i firmabloggen kan linkes til både de negative og de positive historier, som kunderne fortæller i deres private blogs - og kan kommentere åbent på kundernes historier om virksomheden. Den dygtige og åbne virksomhed kan på den måde bruge bloggen til at bygge relationer til kunderne og til at opsamle input til produktudvikling.
Alle disse strategiske overvejelser og meget mere kan du læse om bl.a. i bogen Weblogs, hvor det gennemgås hvad blogs er, og hvad virksomheder og organisationer kan bruge dem til. Forfatterne er Trine-Maria Kristensen og Thomas Madsen-Mygdal. Trine har tilbage i 2005 - måske længere tilbage? - skrevet om weblogs og hvordan virksomheder kan drage fordel af dem. Som virksomhed kan det godt betale sig at holde øje med hendes egen blog, Hovedet på bloggen.
Som avisoverskriften siger: Blogs will change your business, så udnyt det dog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar