tirsdag den 19. januar 2010

Hvilken tid skal du skrive i?

Er e-dagbog lig med datid? Eller nutid? Eller oven i købet fremtid? Det har jeg spurgt mig selv om flere gange. For eksempel skriver jeg konsekvent (næsten da) i datid i min Sri Lanka blog, som omhandler vores oplevelser som udstationeret familie her på øen. Jeg har ræsonneret, at oplevelserne oplever jeg i nutid (uden computer i nærheden), tager hjem og ordner billeder og skriver indlæg, som jo så må skrives i datid. For læseren er det under alle omstændigheder fortid, da Sri Lanka i tid er 4½ time foran Danmark om vinteren.
Jeg må dog ud fra kommentarer i både bloggen og på min mail konstatere, at læserne ikke er tilfredse med min beslutning. De følger mig i tiden, føler at de er med på sidelinjen i min nutid og vil da allerhelst gerne høre, hvad jeg ved, der skal ske i nærmeste fremtid. Ikke at mine overvejelser fra bloggens begyndelse var forkerte, de er blot ikke et udtryk for optimal udnyttelse af bloggen som medium. Når nu jeg vælger at delagtiggøre læserne i min hverdag, kan jeg ikke bare give dem halve informationer. Nutiden baserer sig jo både på fortiden og fremtiden. Realtid for pokker, Mia, det er jo det, som jeg - og du - skal tilbyde dine læsere på bloggen.

PS. Læs mere om valg af sprog til din blog her i Blogguiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar