mandag den 8. februar 2010

Fremtidens blog: Videolog

Jeg har lige været et smut i Danmark og benyttede lejligheden til at se Avatar i 3D udgave. Jeg vidste på forhånd, at der er tale om verdens dyreste film, at den har været undervejs i fire år og er instrueret af manden bag Alien og Titanic. Og så at den handlede om nogle blå mennesker ude i rummet - altså en science fiction film. Mine venner på Facebook roste den til skyerne, og en af mine "virkelige" venner, som besøgte mig her i julen, købte dvd'en til en lille tier. Intet af alt dette tiltrak mig eller min opmærksomhed. Mens jeg var i Danmark kom så nyheden om, at Avatar havde overhalet Titanic som den mest indtjenende film nogensinde. Hm, tænkte jeg, nu hvor jeg er her, kan jeg lige så godt gå ind og se den på stort lærred, i 3D og med danske tekster. Som tænkt, så gjort. Min vurdering: Fantastisk eventyr. Fantastiske effekter. Et visuelt mesterværk.
Det skal det også være for at kompensere for handlingen, der er ret banal. Naturen versus teknologien. De gode versus de onde. Viden, tro og følelser versus fysisk magt, pengebegær og rationalitet. Men videologen fascinerede mig.
Som det lige kan anes på billedet oven for, så foregår filmen i år 2154, og jeg vil da umiddelbart tro, at man er længere fremme end blot videolog på det tidspunkt, men pyt skidt nu med det, her er bloggen afløst af videologen og brugt i forskningsøjemed.
Det, der optager mig, er aktualiteten, som sådan en videolog giver, og som bloggen ikke gør, ganske simpelt fordi ordene først skal formuleres og skrives. Selvfølgelig kan bloggen tilstræbes at være så autentisk som muligt ved at kaste sig over tastaturet med det samme - og måske på mobilen her og nu - og med ord, som flyder ud af fingrene, inden hjernen rigtigt når at filtrere, men videologgen må alt andet lige give det mest sande billede af dine oplevelser. Hm, måske man skulle gå over til videolog...hvad sker der egentligt ude i cyberspace anno 2010 omkring videologs?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar