mandag den 16. november 2009

5 spørgsmål til FØR du blogger


En personlig blog skal først og fremmest give et billede af, hvem du er, og hvad din blog handler om. Inden du blogger, er det en god ide overordnet at spørge dig selv, hvad læseren skal have ud af at bruge sin dyrbare tid på at læse din blog.

Med de her fem spørgsmål og dine besvarelser på samme er du sikker på at skrive en blog, som er målrettet i forholdet mellem indhold og modtager.
Nu må det ikke lyde for besværligt, for det tager dig garanteret ikke lang tid at besvare nedenstående, for din blog har sikkert været på vej i dit hoved et stykke tid.

1. Hvad vil du skrive en blog om? Hvad er dit unikke fokus? Din niche?

2. Hvad vil du med din blog? Hvilke mål eller måske ligefrem succeskriterier har du for din blog?

3. Hvem er din primære målgruppe?

4. Hvad skal din blog hedde? Navn og evt. undertitel?

5. Hvordan skal strukturen i din blog være og med hvilken frekvens vil du skrive?

Eksempel på udfyldelse af ovenstående spørgsmål:
1. Jeg vil skrive en blogguide i at skrive personlige blogs.

2. Mål:
- at skrive en guide til begyndere og lidt øvede om, hvad de skal overveje før og mens de blogger.
- at give eksempler på sidste nye og kommunikativt vellykkede blogs fra primært Danmark og lidt fra den store verden.
- at være den første i DK til at udgive et samlet skriv om personlige blogs.
- at udgive den i blogform, da det dels understøtter emnet og dels gør den offentligt tilgængelig.
Succeskriterier:
- at mange (hvor mange er det?) vil læse min blog og komme med feedback på den.
- at nye bloggere (hvor mange?) fødes og oplever fornøjelsen af at blogge.
Disse to succeskriterier måles på feedback på bloggen.

Jeg har også et formål med min blog. Jeg ønsker at medvirke til udbredelsen af personlige og kommunikativt vellykkede blogs i Danmark.

3. Min primære målgruppe er:
- alle som skal i gang med at oprette og skrive en blog (potentielle begyndere og begyndere).
- alle som så småt er gået i gang med at skrive en blog (nybegyndere).
- alle som interesserer sig for emnet blog.
NB. Et andet eksempel på målgruppedefinition: I min Sri Lanka blog er mine primære målgrupper 1) mine to piger. Bloggen er en dagbog til dem og 2) familie og venner i Danmark som via bloggen kan følge vores hverdag og oplevelser.

4. Bloggen skal hedde Blogguiden - om at skrive personlige blogs.
Webadressen skal have samme navn: Blogguiden.

5. Det skal være en faglig og saglig blog med personlige kommentarer - henvendelse til læser skal ske i du-form - alle emner skal vedrøre blogs - nogle indlæg vil have lidt manual over sig - andre indlæg ville være til ren inspiration - der skal helst være et billede pr. indlæg - i begyndelsen vil jeg skrive flere indlæg pr. dag - senere vil jeg kun skrive, når der dukker noget interessant op omkring blogs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar