mandag den 16. november 2009

Hvilket blog-værktøj skal du vælge?


Der er flere udbydere af gratis blogtjenester i Danmark og i verden. De fleste af dem er lige til at gå til dvs. du opretter dig som bruger, vælger en skabelon og begynder at skrive. De forskellige blogudbydere tilbyder mere eller mindre avancerede funktioner, så afhængig af dine behov bør du checke, hvad de enkelte blogtjenester tilbyder. Alle nævnt i dette indlæg er gratis udbydere.

Her finder du en liste (med kommentarer om hver enkelt) over danske weblogtjenester.

Andre weblogtjenester:
www.blogger.com
Vel nok en af de største blogtjenester i verden. Nemt at gå til, men har også sine begrænsninger i sine fastlåste skabeloner, som er guld værd for begyndere. Jeg bruger blogger, fordi det spiller sammen med den øvrige tekniske platform jeg bevæger mig på. Jeg har G-mail (google) som opstartsside dvs. til mine RSS-feeds, som mailtjeneste, Picasa som webalbum til mine billeder og blogger til mine blogs, og jeg navigerer det hele fra Chrome. Ja, nu bliver det teknisk, men det korte af det lange er, at disse tjenester spiller sammen og gør det nemt for mig. Jeg kunne dog godt tænke mig at flirte lidt med smartlog...

www.smartlog.dk
Smartlog er dansk og går for at have de samme faciliteter og fordele som blogger, dog skulle det være nemmere at tilpasse sin egen blog.

www.xtrablog.dk
Dansk udbyder.

www.123hjemmeside.dk
Dansk firma, som tilbyder både blogs og hjemmesider.

www.wordpress.org
Amerikansk udbyder. Til dig som selv vil forme din blog og som har evnerne inden for kodning eller har et Content Management System, som kan styre det for dig.

Antallet af udbydere er mange. Dem jeg nævner og linker til her på siden er nogle af de mest almindelige. Er du begynder, så vælg den, du umiddelbart synes forekommer nemmest at gå til. Jeg kan sagtens anbefale www.blogger.com og vil i nogle af de følgende indlæg guide dig igennem oprettelsen af en blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar