mandag den 16. november 2009

Hvad skal din blog hedde?


En personlig blog skal afspejle dig og din personlighed, den skal danne et billede af hvem du er, og hvad du vil. Det er her navnet kommer ind.

Lige netop ved navnet til din blog, er vi inde på et felt, hvor teknik og budskab overlapper hinanden. Det er nemlig sådan, at når du teknisk set opretter din blog, så bliver du bedt om at navngive bloggen og webadressen altså url-adressen. Du kan godt ændre navnet senere, men det forvirrer, hvis bloggens navn og adresse ikke er overensstemmende eller vedblivende. Tag nu denne blog for eksempel. Skulle den hedde Blogmanualen eller Blogguiden eller noget helt tredje. Jeg vidste, at jeg skulle have beslutningen på plads, før jeg oprettede den. Desuden er navngivelsen en god øvelse til at blive klar på, hvad din blog skal signalere og indholde.

Ellers må jeg sige, at der er frit slag. Jeg valgte at kalde denne blog - blogguiden - noget sigende i forhold til dens form, indhold og budskab. Bloggen kan også hedde noget skægt – noget anderledes – noget provokerende. Frem for alt skal den hedde noget, du og andre kan huske. Gerne med lidt sving i navnet. Og helst ikke for langt – her tænker jeg igen på url-adressen, der heller ikke skal være for lang og indviklet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar